ETUSIVU

TIEDOTTEET
TOIMINTAKERTOMUKSET

Haapasaaren esittely - Vanha kunnantalo

ohje: valitse kartalta paikka josta haluat lisätietoja.

Pro Patrialta jatkettaessa polkua eteenpäin tullaan saaren entiselle kunnantalolle, jossa myös saaren kirjasto toimi aina vuoteen 1996 asti, jolloin kirjaston toiminta siirrettiin koulun tiloihin. Vanha kunnantalo on nykyisin yksityisasuntona. Itsenäisenä kuntana Haapasaari oli vuosina 1910-1973. Tosin alkuvuosina saarelaiset eivät sitä tienneet, vaan anoivat Suomen Keisarilliselta senaatilta vuonna 1912 kunnallista riippumattomuutta. Tämä oli lain mukaan kuitenkin myönnetty seurakunnan perustamisen yhteydessä. Merkittävää kehitykselle oli Rankin linnakesaaren liittäminen kuntaan vuonna 1935. Kunnan voimavarat eivät kuitenkaan riittäneet väestökadon vuoksi vuotta 1973 pidempään. Sen vuoksi Haapasaari liittyi 01.01.1974 Kotkan kaupunkiin. Kirjastotoimintaa on ollut saaressa 1800-luvun lopulta lähtien, mutta varsinainen KIRJASTO perustettiin vuonna 1901. Alkuvuosina kirjastoa pidettiin avoinna talvisunnuntaisin, nykyään se palvelee lainaajia ainoastaan kesäisin. Vaihtelevuutta kirjavalikoimaan saadaan Kotkan Kaupunginkirjaston toimesta keväisin.